باربی در دنیای سرشار از تنوع عروسک‌ها ۶۵ ساله می‌شود

باربی دیگر نماینده دختران موطلایی نیست و در ۳۵ رنگ پوست، ۹۷ مدل مو، و ۹ فرم بدنی عرضه می‌شود

تصویر ترکیبی از عروسک‌های باربی و مارگو رابی در فیلم باربی‌ــ AFP-MATTEL

باربی در حالی ۶۵ ساله می‌شود که هیچ نشانی از بازنشستگی ۲۵۰ چهره و شغل گوناگون آن دیده نمی‌شود. باربی را عروسکی خارق‌العاده می‌دانند که با پاهای کوچکش قدم‌های فرهنگی بزرگی در دنیای انسان‌ها برداشت.

باربی اصلی ساخت ماتل (Mattel) در سال ۱۹۵۹ با موهای طلایی نمادین، مایو سیاه‌وسفید، و چشم‌های زاویه‌دار با الهام گرفتن از باربارا، دختر روت هندلر، خالق این عروسک، طراحی شده بود. اما باربی در سال ۲۰۲۴، سالی که شصت‌ و پنجمین سال تولدش را جشن می‌گیرد، با رنگ‌ پوست، بافت مو، فرم بدن، و دیگر ویژگی‌های بسیار متنوعی تولید می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

لیزا مک نایت، معاون اجرایی و رئیس جهانی باربی و عروسک‌ها، در مرکز طراحی ماتل در لس‌ آنجلس، به رویترز گفت: «باربی پیش‌تر بازتابی منحصربه‌فرد اما تک‌بعدی از زیبایی بود، در حالی که امروزه باربی‌های زیادی در نقش‌ها و موقعیت‌های متفاوت تولید می‌شود.»

عروسک‌های باربی امروزه در ۳۵ رنگ پوست، ۹۷ مدل مو، و ۹ فرم بدنی عرضه می‌شود، از جمله به‌صورت عروسک‌هایی روی صندلی چرخ‌دار، مبتلا به سندروم داون، دارای عوارض بیماری پوستی پیسی (بَرَص یا لک‌وپیس)، و در اندازه بدن‌های ‌گوناگون و همچنین بدون جنسیت مشخص.

این عروسک اخیرا به نماد مد تبدیل و الهام‌بخش سبک مد باربی‌محور (Barbiecore) شده است که بسیاری از آرایشگران مشهور و طراحان لباس با آن همراه شده‌اند.

موفقیت تجاری فیلم «باربی»، به کارگردانی گرتا گرویگ و با بازی مارگو رابی و رایان گاسلینگ که هشت نامزدی اسکار دارد، موج باربی‌پوشی را همه‌گیر کرد.

اما این دستاوردها یک‌شبه به دست نیامده‌ است. گلوریا استاینم، فعال حقوق زنان، در مستند ۲۰۱۸ مربوط به باربی با نام «شانه‌های کوچک: بازاندیشی باربی»، تولید هولو، گفت: «خیلی خوشحالم که با باربی بزرگ نشدم.»

او با اشاره به فعالیتش به‌عنوان فمینیست موج دوم که در دهه‌های ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ از برابری دفاع کرده است افزود: «باربی همه آن چیزی بود که ما نمی‌خواستیم باشیم و به ما گفته می‌شد که باید باشیم.»

 مطالعات نشان می‌دهد که عروسک‌های لاغر زمینه‌ساز ناخشنودی از اندام در کودکان می‌شوند. ماتل با در نظر گرفتن این نگرانی‌ها عروسک‌های جدیدی به مجموعه‌اش اضافه کرده است تا نماینده تمام کودکان باشد.

کیم کولمون، معاون طراحی باربی ماتل، گفت: «چیزی که برای ما اهمیت دارد این است که هنگام طراحی از انواع جوامع مشاوره بگیریم.»

عروسک‌هایی که کارلایل نوئرا، طراح اصلی فیلیپینی باربی، برای شصت و پنجمین سالگرد تولد این عروسک معروف طراحی کرده است تجسم مجددی از همان مایو سیاه‌وسفید باربی با عینک آفتابی قاب سفید چشم‌گربه‌ای است.

کولمون گفت: «اگر مرتب به همان کاری ادامه می‌دادیم که قبلا کرده بودیم، باربی به موفقیت امروزش نمی‌رسید.»

بیشتر از زندگی